fredag 31 oktober 2008

Tårta till dubbel födelsedag

Gjorde en tårta till min och mammas födelsedag. (vilken present hon fick för 29 år sedan ;) Ska se om jag kommer ihåg hur jag gjorde, jag utgick från 2 recept på mousse och så hällde jag i ett lager i taget och in i frysen ett tag innan nästa lager åkte i.
200 g tinade hallon
2/3 dl socker + 1 msk socker
2 msk vatten
2 blad gelatin
2 äggvitor
(1/2 msk hallonlikör - hade jag ingen så det hoppade jag över!)
2/3 dl vispgrädde
Gör så här

1. Passera de tinade bären till puré. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

2. Koka en sockerlag av vatten och socker, låt den svalna. Vispa äggvita och 1 msk socker till hårt skum. Vispa ner sockerlagen först droppvis och sedan i en fin stråle i äggsskummet. Smält gelatinbladet och vispa ner det i blandningen. Tillsätt likör.

3. Vispa grädden. Blanda ner grädden i hallonpurén och vänd ner blandningen i socker- och äggsmeten.

Sen hällde jag ner detta i en springform och la in den i frysen tills moussen hade stelnat till lite.
Under tiden gjorta jag nästa lager mousse:
Passionsfruktsmousse med vit choklad (orginalrecept Nigella Lawson)

10 Jag gjorde den moussen på samma sätt som hallonmoussen

8 st passionsfrukter (2 till garnering)
300300 g smält vit choklad

2/3 dl socker + 1 msk socker
2 msk vatten
2 blad gelatin
2 äggvitor
2/3 dl vispgrädde

Gör så här

1. Passera de tinade bären till puré. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

2. Koka en sockerlag av vatten och socker, låt den svalna. Vispa äggvita och 1 msk socker till hårt skum. Vispa ner sockerlagen först droppvis och sedan i en fin stråle i äggsskummet. Smält gelatinbladet och vispa ner det i blandningen. Tillsätt likör.

3. Vispa grädden. Blanda ner grädden och vänd ner blandningen i socker- och äggsmeten.

4. Dela chokladen i bitar och smält den i microvågsugnen, eller i vattenbad i en kastrull med kokande vatten. Ställ den smälta chokladen åt sidan och låt den svalna lite.

5. Dela passionsfrukten, gröp ur fruktkött och kärnor ner i chokladsmeten. Blanda.

Så hällde jag på detta lager mousse på hallonlagret som nu fryst till lite. Tårtan stod i frysen under natten och togs fram ca 2h innan den skulle ätas. Dock började hallonlagret flyta ut lite...

...Men gästerna tyckte den var god och mamma trodde ju att den var köpt och satt och pratade med min fabror som kommit (visste inte om att han skulle komma, han är KONDITOR! Så när han smackade och sa att den var god tyckte jag att den var klart godkänd. Dock är den köpta på Sveas i Kumla godare ;) Men den gjorde de inte den här säsongen, därför försökte jag mig på en egen variant!

1 kommentar:

Josefin sa...

mums, det där ser ju inte helt fel ut! :)